EVEN WAT ANDERS...

Column Bert Bloemendal

Inmiddels zitten we met CORBO al meer dan 30 jaar in de autobranche. In die jaren hebben we veel ervaring opgedaan met alle processen binnen het autobedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het aannameproces. Een proces dat nog lang niet overal even soepel, soms zelfs problematisch, verloopt en waar wij vaak van advies kunnen dienen om daadwerkelijke verbeteringen in klantencontact en efficiency te realiseren.

Soms denk je wel dat problemen binnen een bedrijf of branche uniek zijn voor die branche. Echter, lang niet altijd. Enige tijd geleden werden we gevraagd om eens bij een grote tandartsenpraktijk te komen. Denk in dit geval aan meer dan 40 medewerkers, met de ambitie om binnen 2 jaar verder te groeien tot 80. Ook in deze organisatie had men voortdurend problemen met het aannameproces. Met name de telefoonbehandeling, de kwaliteit van de afspraak (soort werk en duur) in combinatie met de planning (welke uitvoerende tandarts, mondhygiënist) en welke kamer met welke uitrusting voor welke specifieke werkzaamheden verliep niet bepaald vlekkeloos. Eigenlijk dus gewoon problemen met juiste werkomschrijvingen, welke tijd, welke monteur, welke delen...

Aangezien de eigenaren (meewerkende chefs) zich realiseren dat de voorgenomen groei door dit niet optimale proces in het gevaar zou kunnen komen werden wij via een wederzijdse relatie uitgenodigd om eens te kijken of wij met onze kennis en ervaring “iets” konden betekenen. Nou, zo’n uitdaging gaan wij natuurlijk niet uit de weg!

In overleg met de praktijkeigenaren leidde dit een onderzoek dat we met door ons nieuw ontwikkelde software snel en goed konden uitvoeren. Natuurlijk, het was in het begin voor ons wel even wennen aan de toch wel heel andere cultuur. Maar, al snel bleek dat processen en ook de geconstateerd problemen inderdaad veel overeenkomsten vertoonden met het aftersales proces! Dit leidde tot een praktische korte rapportage met een groot aantal aanbevelingen. Tijdens de bespreking met zowel de eigenaren als de overige medewerkers bleek duidelijk dat we de vinger op de gevoelige plekken hadden gelegd. Voor het bedrijf was dit een reden om met ons door te gaan met een verbetertraject. Inmiddels zijn de eerste successen hier gerealiseerd.

Aangezien ook in deze branche de beste reclame bestaat uit mond op mond reclame is, zijn we nu al bezig bij een aantal vergelijkbare praktijken maar dan wel onder de vlag van CORBO Care B.V.!

Zo zie je maar, er is altijd meer te doen dan je misschien denkt. Wees niet bang om nieuwe wegen in te slaan, kijk zelf ook eens om je heen of je andere activiteiten kunt ontwikkelen, ook gewoon binnen je bedrijf, om de omzet en vooral je resultaat te behouden of te vergroten! Succes!

Bert Bloemendal

Laat uw e-mailadres achter en blijf op de hoogte.


corbo-organisatie-footer

Bezoekadres
Sportlaan 375
33164 DK Sliedrecht
(bedrijventerrein Noord Oost Kwadrant)

Postadres
Postbus 101
3360 AC Sliedrecht

0184-447299
info@corbo.nl
www.corbo.nl