In de toelichting op de branche barometer stelde de BOVAG vast “dat de gemiddelde nettowinst in de eerste helft van 2022 precies 2 procent bedroeg. In de eerste helft van 2021 noteerden de dealers een nettowinst van 1,33 procent. De stijging is voornamelijk toe te schrijven aan de hogere marges op de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s, terwijl in de werkplaats nog steeds werk aan de winkel is.”
Veranderingen
De stijging van de nettowinst is natuurlijk goed nieuws. Het is echter de vraag in hoeverre deze stijging duurzaam zal zijn. Qua verkooprijzen en marges werkt het aloude mechanisme van vraag en aanbod. Maar pas op! Niet alleen verandert het verdienmodel van autodealers op het gebied van verkoop. Tegelijkertijd zijn er nu ook veranderingen merkbaar op het gebied van onderhoud en reparatie. De elektrificatie van het wagenpark neemt nu al fors toe. Ook nieuwe mobiliteitsoplossingen (denk aan abonnementen en private lease) veranderen het traditionele automotive landschap snel.
KPI’s
Dit alles is meer dan ooit reden om actief aan de slag te gaan met het resultaat van de werkplaats. De meest gebruikte KPI’s in een werkplaats zijn Productiviteit en Efficiency. De definities van de KPI’s kunnen verschillen tussen de diverse merken en/of organisaties. Maar waar het altijd om gaat is hoeveel van de aanwezige uren productief benut worden. En vervolgens hoeveel van deze productieve uren aan de klant gefactureerd kunnen worden.
Wat ons in de praktijk opvalt is dat de mate waarin actief op deze KPI’s gestuurd wordt bij veel bedrijven laag is:
- Er zijn geen concrete doelstellingen voor productiviteit en efficiency bepaald door het management
- Als er wel doelstellingen zijn dan zijn deze niet bekend bij de medewerkers op de werkvloer
- Als er wel doelstellingen zijn dan worden de werkelijke resultaten niet consequent (dagelijks of wekelijks) gedeeld met alle medewerkers
- Als de werkelijke resultaten wel gedeeld worden met alle medewerkers dan worden ze niet of nauwelijks toegelicht of besproken
- De werkelijke resultaten worden niet individueel besproken met de betrokken medewerkers.
- Er wordt niet continue gezocht naar oorzaken van afwijkende resultaten.
- Er worden geen afspraken gemaakt over het doorvoeren van structurele verbeteringen.
In het licht van de noodzaak om alle zeilen bij te zetten om de absorptieratio van de werkplaats hoog te houden, is het vreemd dat er zo weinig aandacht wordt gegeven aan productiviteit en efficiency.
Waan van de dag
Door de waan van de dag ligt de focus vaak bij het wegwerken van het dagelijkse werkaanbod met de bijkomende uitdagingen. Hoe mooi zou het zijn als er vanuit het management actief gestuurd zou worden op de aanpak “we gaan niet harder werken maar we gaan slimmer werken!”.
Dat klinkt voor sommige lezers misschien als theoretisch en onrealistisch. Dat is een misverstand! Wij kennen en begeleiden organisaties waar deze manier van werken is opgenomen in het DNA. Die bedrijven werken volgens de lean management methode.
Wat is lean management eigenlijk?
Er zijn boeken vol geschreven over lean management. Het is een managementmethode die in de jaren 60 en 70 met name door Toyota op de kaart is gezet. Inmiddels wordt lean management wereldwijd gehanteerd in meerdere organisaties. Het gaat hier niet alleen meer om productiebedrijven, maar ook steeds meer organisaties in dienstverlening, gezondheidszorg en finance, werken op deze basis.
Door gebruik te maken van de lean methode worden werkprocessen continue verbeterd. Je bereikt resultaten met minder moeite en middelen. Oftewel: de verspillingen in werkprocessen worden geïdentificeerd en verminderd. Doordat er beter gebruik gemaakt wordt van investeringen en er een betere cashflow wordt gecreëerd zal er sprake zijn van winstgroei en mogelijk ook omzetgroei.
Hoe kan CORBO hierbij helpen?
CORBO heeft meerdere consultants die opgeleid zijn op het gebied van lean management. Zij begeleiden ondernemers bij het invoeren van deze nieuwe werkwijze. In komende publicaties op deze website zullen wij de lean werkwijze in werkplaatsen behandelen en praktische tips geven. Als je interesse nu al gewekt is en je meer wilt weten over wat lean management voor jouw werkplaats kan betekenen, dan komen wij hierover graag in gesprek.