Corona vraagt omdenken in de autoverkoop
'}}

Corona brengt nieuwe tijden mee. Showrooms zijn leeg en de verkoop wordt steeds meer online gedaan. In Automobielmanagement van 20 april 2020 is te lezen dat de autoverkopen in China aan het stijgen zijn. Dit omdat men liever met de auto dan het openbaar vervoer reist voor de veiligheid. Nu is het tijd voor de verkoopleider om de koers te verzetten!

Mensgericht aansturen
Ga eerst na hoe de verkopers zich voelen met alles wat nu speelt en hoe het thuis gaat. Een betrokken mens telt voor 2. Geef aan dat je graag medewerking wil om mee te denken over hoe nu klantencontact tot stand gebracht kan worden. Of wat er verbeterd kan worden in het gehele verkooptraject. Van (telefonische) bereikbaarheid tot nabellen na aflevering en verder. Hoe kunnen we klanten actief te benaderen? Spreek af dat je over 2 dagen gaat brainstormen (online). Wie weet hoe verrassend dit uitpakt.

De nieuwe showroom is onlineVerkopers kunnen klantencontacten online opbouwen. Dit kan via tal van social media. Bijvoorbeeld LinkedIn waarin nieuwe auto’s of andere wetenswaardigheden over het bedrijf vermeld worden. Besef dat veel mensen visueel zijn ingesteld. Foto’s of film zeggen meer dan woorden. Instagram wordt meer gebruikt door de jongere generatie, hier kun je foto’s, video’s en tekst plaatsen. Binnen de branche zijn er veel merken die dit al gebruiken. Maar ook Facebook, Twitter en Whatsapp bieden tal van mogelijkheden.

Het roer om met een andere verkoopfocus‘DE VERKOOP BEGINT PAS NA DE VERKOOP’. Een citaat van ’s werelds beroemdste autoverkoper, de Amerikaan Joe Girard. Hij schreef er een bestseller over: How to sell anything to anybody. Een klant is een mens die aandacht wil, of tenminste het idee heeft dat hij serieus wordt genomen, is de kern van zijn boodschap.

Gebruik daarom de tijd om je relatie met de klant te verstevigen. Via social media, de telefoon en op 1,5 meter afstand in de showroom. Gewoon even bijpraten en aandacht hebben voor elkaar. Als verkoopleider vragen de bovengenoemde ontwikkelingen een andere aansturing van de verkoop en verkopers met nieuwe vaardigheden.

Als we met elkaar zo gaan werken wordt de dienstverlening menselijker en beter dan voor de Corona-crisis!

Scroll naar boven