Enige tijd terug is CORBO een onderzoek gestart naar de impact van EV’s op de aftersales van het autobedrijf. We spraken diverse ondernemers in de Automotive. In deze blog lees je onze bevindingen!
Door Jasper Martens
Met name bij ondernemers in het universele kanaal vonden we opvallend weinig gehoor. Een deel van deze universele garagebedrijven lijkt te worstelen met een gebrek aan visie als het gaat om elektrische voertuigen. Ze zien EV’s bijvoorbeeld als een voorbijgaande trend. Anderen lijken weerstand te hebben tegen de verandering, bijvoorbeeld uit angst voor hoge investeringskosten, het omscholen van hun medewerkers of aantrekken van nieuwe medewerkers.
Op een aantal positieve uitzonderingen na komt men in veel gevallen niet of nauwelijks in beweging. Wij voorzien voor tenminste een deel van de universele garagebedrijven een achterstand die steeds lastiger in te lopen zal zijn.
Batterij Elektrische Voertuigen in het wagenpark
Het Nederlandse wagenpark verandert gestaag. Elektrische voertuigen zijn niet langer een zeldzaamheid op de weg. Wisselende berichten in de media wekken misschien de indruk dat het wel meevalt met de groei van het aantal Batterij Elektrische Voertuigen. Je zou dus zelfs kunnen denken dat het een voorbij gaande trend is. Een veel gehoord argument is het nog geringe aandeel BEV’s ten opzichte van het totale wagenpark (4,6% sept. 2023). Toegegeven, 4,6% zijn nog geen enorme aantallen. Echter, voor een beter en actueler beeld kijk ik zelf liever naar nieuw verkochte voertuigen. Die cijfers laten toch een ander beeld zien. Bijna 30% van alle in ons land verkochte personenauto’s dit jaar zijn van het type ‘Batterij Elektrisch’. In 2018 was dit nog zo’n 5,5%. Hier is dus wel degelijk een significante verschuiving gaande.
Oordeel zelf:
Universeel garagebedrijf
Groeiende omzet jaar op jaar, grote drukte in de werkplaats en een steeds ouder Nederlands wagenpark. Wanneer je als ondernemer een universeel garagebedrijf hebt kun je dit zien als redenen om vooral door te gaan met wat je doet en niet te veel vooruit te denken. Tegelijk is het vooruitzicht ook een steeds grotere schaarste aan technisch geschoolde medewerkers, lange wachttijden in de werkplaats, sterk evoluerende techniek, stevige investeringen en afkalvende marges, mede veroorzaakt door de EV. Tel daar bij een overheid die, al dan niet gedwongen, aanstuurt op minder bezit van de eigen auto en een kilometerheffing en je kunt ook voldoende redenen zien om wel op tijd in beweging te komen. Een mooi en recent voorbeeld van hoe zaken kunnen veranderen is de Diesel personenauto. In relatief korte tijd is het aandeel Diesel personenwagens enorm afgenomen.
Veranderen
Moet dan alles anders? Wij denken dat het antwoord op deze vraag erg afhangt van waar jouw bedrijf nu staat, de omvang van je onderneming, de beschikbare kennis en ervaring in je werkplaats en vooral visie op de toekomst van jouw onderneming. Wil je zo lang mogelijk teren op het fossiele wagenpark, meebewegen met de huidige ontwikkelingen of liever voorop lopen? Heb je visie op een toekomst met EV’s en wil je die delen of zou je juist hulp willen bij het ontwikkelen van visie dan nodig ik je uit om te reageren!